1 min

Waar de reclamespotjes van Microsoft waarin een concurrent werd benadeeld in het verleden nog relatief vriendelijk van aard waren, lijkt Microsoft te hebben gebroken met dit principe. Volgens de softwaregigant werkt de nieuwe hardere aanpak uitstekend.

Met het in de arm nemen van politiek adviseur Mark Penn, wie in het verleden de toenmalige Amerikaanse president Bill Clinton adviseerde, heeft Microsoft een slag geslagen ten kostte van Google. Na het verzoek van Microsoft’s CEO Steve Ballmer om een originele reclamecampagne te bedenken, kwam dankzij Mark Penn de Scroogled-campagne op touw.

Door het onderzoeken van de reacties van kijkers van de Scroogled-campagne door Answers Research in opdracht van Microsoft, is gebleken dat er positiever over de zoekmachine Bing wordt gedacht. Ook na een bezoek aan de website van Scroogled (link) blijkt dat de kans dat minder groot wordt dat iemand de zoekmachine van Google nog gebruikt. Hiertegenover staat tevens dat de kans groter is dat iemand het gebruik van Microsoft’s zoekmachine Bing aanraadt.

Een woordvoerder van Microsoft verklaart dat het verschil is te danken aan het creëren van bewustwording bij de kijker. Er wordt namelijk een duidelijk verschil blootgelegd tussen wat Google zegt en wat het werkelijk doet. Inmiddels is de Scroogled-campagne bezig aan de zesde serie reclamefilmpjes, die naar verluidt in totaal 10 miljoen dollar, omgerekend zo’n 7,4 miljoen euro, hebben gekost.