Het Zweedse Tele2 heeft in Nederland een flinke groei doorgemaakt, opnieuw kwamen er in het derde kwartaal 56.000 nieuwe mobiele klanten bij in Nederland. Hierdoor is het aantal Nederlanders dat met Tele2 mobiel belt gestegen tot 640.000. Dat is een stijging van meer dan 50 procent in één jaar tijd.

In het derde kwartaal van vorig jaar had Tele2 in Nederland nog 423.000 mobiele klanten. Inmiddels is dat aantal toegenomen tot 640.000 klanten, waarvan er 56.000 zijn bijgekomen in het derde kwartaal van dit jaar. Tele2 weet met een concurrerende prijs veel consumenten aan zich te binden, daarnaast wil het bedrijf volgend jaar ook actief worden met 4G waardoor de concurrentie nog steviger zal worden.

Door het aantrekken van zoveel nieuwe klanten wist Tele2 de omzet uit mobiele telefonie in Nederland bijna te verdubbelen tot 53 miljoen euro. De totale omzet kwam uit op ongeveer 160 miljoen, wat 8 procent meer is dan een jaar eerder. De winst van de Nederlandse Tele2-divisie daalde echter wel met ongeveer een derde, reden hiervoor is dat Tele2 fors heeft geïnvesteerd in 4G maar ook in reclame om de diensten aan de man te brengen. Uiteindelijk komt Tele2 tot op heden uit op een winst van 31 miljoen euro.

Tele2 is behalve in Nederland ook in 9 andere Europese landen actief. In alle landen samen behaalde Tele2 een nettoverlies van 22 miljoen euro. Dat is een stuk slechter dan het jaar daarvoor, toen wist Tele2 een nettowinst te noteren van 32 miljoen euro. De omzet daalde over het hele concern met 1,5 procent tot 860 miljoen euro.

Het Zweedse bedrijf verlaagt de winst- en omzetverwachting voor de komende jaren. Belangrijkste reden hiervoor is dat er steeds minder gebeld en gesms’t wordt, het gebruik verplaatst naar mobiel internet. Tele2 stelt de omzetverwachting bij naar 3,7 tot 3,8 miljard euro. Dit was eerder 4 miljard euro. De bedrijfsresultaten in 2015 worden bijgesteld naar 765 miljoen euro tot 833 miljoen euro. Belangrijkste reden voor de mindere resultaten zijn de grote investeringen die het bedrijf moet doen om het toenemende datagebruik te kunnen faciliteren.