2min

Tags in dit artikel

, ,

Het Nederlandse bedrijf Sweex heeft zijn faillissement aan moeten vragen, meldt eigenaar Leon Planken. Sweex ging gebukt onder hoge kosten die werden gemaakt omdat veel consumenten producten van dochteronderneming Yarvik terugstuurden, maar ook slecht management zou ten grondslag liggen aan de financiële status.

Planken bevestigt dat het faillissement afgelopen maandag is aangevraagd. Sweex had vooral moeite met het voldoen aan financiële tegemoetkomingen voor klanten die producten retour stuurden. Het ging hierbij voornamelijk om smartphones en tablets van Yarvik. Sweex begon twee jaar terug met de verkoop van dit soort producten.

Volgens Planken waren de producten wel goed, maar was de markt anders dan verwacht: "Het waren echt goede dingen. Maar ik heb me in één ding vergist: dat de retours in deze apparatencategorie veel hoger zijn dan onze andere producten." Volgens Planken werd zo’n 15 procent van de verkochte producten teruggebracht. Per retour kost het Sweex 50 tot 60 euro, dat leverde een kostenpost van 4 miljoen euro op.

Ook het management van Sweex valt het een en ander te wijten, vindt Planken. De directeur die in 2013 werd aangesteld zou bijvoorbeeld geen actie tegen de hoge retouraantallen hebben ondernomen en lange tijd überhaupt weinig gedaan hebben: "Hij heeft hier gewoon tot oktober stilgezeten. Die vent was compleet psychopaat." Planken nam de leiding in oktober 2013 weer op zich, maar toen was het volgens de eigenaar al te laat.

Het spijt Planken dat Sweex zich teveel heeft gericht op het maken van zelfstandige producten. "We hadden gewoon rustig door moeten gaan met het uitbrengen van Apple-accessoires." Hoe het verdergaat kan Planken nu nog niet zeggen.