2min

KPN heeft het afgelopen kwartaal opnieuw het aantal klanten zien toenemen, zo wist het bedrijf 57.000 nieuwe mobiele klanten binnen te halen. De klanten betalen echter gemiddeld minder dan een jaar geleden, waar een mobiel abonnement gemiddeld 31 euro per maand opleverde is dat nu 27 euro. Daardoor komen de resultaten onder druk te staan, verder heeft het bedrijf ook steeds meer last van de concurrentie.

Als we simpelweg naar de aantallen kijken dan lijkt het KPN redelijk goed te gaan, het afgelopen jaar wist het bedrijf 220.000 nieuwe mobiele klanten binnen te slepen. Maken inmiddels 1,3 miljoen van de in totaal 3,7 miljoen mobiele klanten gebruik van 4G. Heeft het bedrijf daarnaast ook nog eens 3,8 miljoen prepaid-klanten. Ook het aantal glasvezelverbindingen is toegenomen tot 572.000, waarmee het totaal aantal breedbandklanten komt op 2,7 miljoen.

Dat is echter maar een gedeelte van de waarheid, de inkomsten per mobiele klant daalde van 31 euro per maand naar 27 euro per maand. Daarnaast kan KPN de concurrentie op de markt voor vast internet technisch gezien niet meer aan. De ADSL-verbindingen zijn simpelweg inferieur ten opzichte van de kabelverbindingen van UPC en Ziggo. Die laatste twee gaan nu fuseren waardoor hun slagkracht nog verder zal toenemen en KPN het ongetwijfeld nog moeilijker gaat krijgen, KPN kan alleen maar blijven investeren in glasvezel om deze concurrentie aan te kunnen. De snelheid van ADSL schiet simpelweg te kort, ook met nieuwe technieken zoals pairbonding en VDSL.

Verder wordt de concurrentie op de mobiele markt in 2015 een stuk groter. Tele2 gaat ergens begin dit jaar van start met hun eigen 4G-netwerk. Verwacht wordt dat Tele2 dezelfde strategie gaat voeren als het moederbedrijf in Zweden, wat neerkomt op grote databundels voor weinig geld. Daarmee zou Tele2 een prijzenoorlog ontketenen in Nederland, iets wat helemaal niet zo vreemd is want Nederland is een van de duurdere landen op het gebied van mobiel bellen en internetten. KPN zal dan ongetwijfeld verder onder druk komen te staan.

KPN weet het kwartaal af te sluiten met een omzet van 2,1 miljard euro maar komt uiteindelijk uit op een verlies van 37 miljoen euro. Het verlies was een jaar eerder nog 108 miljoen euro, dus het verlies wordt wel kleiner, maar de positie van KPN lijkt niet sterker te worden.

De kans dat KPN zal worden overgenomen door een groot internationaal concern wordt daarmee steeds groter. KPN lijkt simpelweg te klein te worden om te overleven, zeker als de Europese telecommarkt wordt opengegooid en roaming wordt afgeschaft. T-Mobile en Vodafone zijn vele malen groter omdat deze bedrijven in veel meer landen actief zijn. Ook lijken Amerikaanse providers als AT&T en Verizon steeds meer over de grens te kijken om hun activiteiten uit te breiden, AT&T heeft recent twee Mexicaanse telecomproviders overgenomen. De kans dat een van die bedrijven voet aan de grond zet in Europa wordt steeds groter.