1 min

Uber wil af van de regel in Nederland dat alle taxi’s een boordcomputer moeten hebben en een blauw kenteken. De Uber-app kan prima dienen als vervanging voor een dergelijke boordcomputer en is voor de taxichauffeur ook veel goedkoper. Die heeft alleen een goede smartphone nodig. Of de politiek wil meewerken aan het afschaffen van de boordcomputer is onduidelijk, de kans bestaat wel.

Eerder heeft Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu al aangegeven dat een nieuwe taxiwet ruimte moet bieden voor innovatie en op bepaalde punten kan worden versoepeld. Of daar ook de boordcomputer en het blauwe kenteken onder vallen is niet duidelijk. Mogelijk komt de politiek met een wet waarbij de boordcomputer niet verplicht is, maar waarbij er wel iets van een computer aanwezig moet zijn die de kosten overzichtelijk houdt en verrekend. Iets waar de Uber-app prima toe in staat is.

Verder wil Uber in Nederland een nieuwe dienst introduceren die 20 tot 30 procent moet worden als reguliere taxi’s, maar wel werkt met professionele chauffeurs. Wat lijkt op de dienst UberX die binnenkort in Brussel wordt geïntroduceerd. Uiteraard blijft daarbij het beoordelingssysteem actief waarbij reizigers een hun taxichauffeur achteraf kunnen beoordelen en reizigers asociale chauffeurs links kunnen laten liggen. Uber heeft laten weten dat de nieuwe dienst naast UberPop beschikbaar zal komen en niet ter vervanging van zoals sommige media melden.