1 min

Nu steeds meer mensen zich bewuster worden van hun online privacy zijn er online initiatieven die daar de vruchten van plukken. Een van die initiatieven is zoekmachine DuckDuckGo, deze zoekmachine belooft je niet te volgen of advertenties te tonen op basis van interesses. Om die reden ruilen steeds meer mensen Google in voor DuckDuckGo.

De privacyvriendelijke zoekmachine ziet het aantal zoekopdrachten elke maand opnieuw toenemen. Het laatste record is gevestigd op 12 december toen het 12 miljoen zoekopdrachten voor zijn kiezen kreeg. In verhouding tot Google natuurlijk een schijntje maar met 12 miljoen zoekopdrachten op een dag is wel aangetoond dat er behoefte is aan een dergelijk alternatief. Begin 2015 lag het aantal zoekopdrachten per dag bij DuckDuckGo nog op zo’n 6 miljoen. Eigenlijk kunnen we dus stellen dat DuckDuckGo in 2015 twee keer zo groot is geworden.

Google verwerkt ongeveer 3,5 miljard zoekopdrachten per dag dus er is nog voldoende ruimte voor DuckDuckGo om te groeien.

DuckDuckGo is inmiddels ook winstgevend, het verdient net als Google geld aan advertenties, maar legt geen bezoekersprofiel aan. In plaats daarvan koppelt het advertenties aan de zoekwoorden van de bezoeker. Op die manier kan het toch relevant zijn zonder inbreuk te maken op de privacy van de bezoeker.