2min

Ford, Google en Uber hebben de handen ineen geslagen om gezamenlijk te lobby’en bij overheden voor het maken van regels en wetgeving voor zelfrijdende auto’s. De technologie loopt vaak jaren voor op de wetgevers en met de introductie van de zelfrijdende auto kan dat nog weleens een enorme hindernis worden en die moet zo snel mogelijk worden weggenomen.

Verwacht wordt dat veel grote merken rond 2020 met zelfrijdende auto’s op de markt komen, er worden voertuigen verwacht in het dure segment maar ook in een betaalbaarder segment, rond de 30.000 euro. Zo’n grote technologische vooruitgang is natuurlijk erg mooi, maar als de auto’s nergens de weg op mogen, omdat de wetgevers nog vijf jaar nodig hebben om regels te bedenken, schiet het niet op.

Daarom hebben Ford, Google en Uber nu de handen ineens geslagen om ervoor te zorgen dat overheden vast gaan nadenken over zelfrijdende auto’s en de eerste regels en wetten worden opgesteld. Het is nog erg nieuw en veel overheden moeten nog een positie innemen over hoe dit het beste kan worden toegestaan. De drie bedrijven die nu samenwerken willen graag samenwerken met de wetgevers om tot een goede wettelijke basis te komen voor zelfrijdende auto’s. De belangrijkste vraag op dit moment lijkt te zijn; wie is er aansprakelijk als een zelfrijdende auto verongelukt? Volvo dat niet betrokken is bij deze lobby heeft al geroepen dat zij wel aansprakelijk willen zijn als een van hun auto’s verongelukt. Uiteraard onder de voorwaarden dat het de schuld van de auto is en niet iemand anders tegen de auto aan knalt.