2min

Microsoft is een campagne begonnen om de eigen Edge-browser die wordt meegeleverd in Windows 10 onder de aandacht te brengen. Het eerste argument waarom gebruikers moeten kiezen voor Edge en niet voor de concurrentie is de accuduur van je systeem. Edge verbruikt veel minder stroom dan zijn concurrenten.

De grootste concurrent van de Edge-browser is Google Chrome. De zoekgigant heeft de afgelopen jaren flink wat marktaandeel opgebouwd met zijn Chrome-browser en is daarmee in flink wat landen marktleider. Google wist lange tijd in rap tempo te innoveren op de browsermarkt, met snelle ondersteuning voor nieuwe webtechnologieën, de browser was in veel gevallen sneller en minimalistischer dan de concurrentie.

Microsoft timmert ondertussen ook aan de weg en heeft met Windows 10 al flink wat marktaandeel opgebouwd. De adoptie van Windows 10 verloopt echt razendsnel, maar de adoptie van de Edge-browser blijft daarbij achter. Dit betekent dat veel mensen ervoor kiezen om een alternatieve browser te gebruiken en te installeren.

Microsoft lijkt daarom wat marketing te willen doen voor zijn nieuwe browser en brengt als eerste het verschil in energieverbruik in kaart. Volgens Microsoft is de Edge-browser 27 procent energiezuiniger dan de Edge-browser, dat betekent dat als je laptop 6 uur mee gaat op en volle lading wanneer je alleen op internet surft via Chrome, je laptop ruim anderhalf uur langer meegaat als je dit niet in Chrome maar in Edge zou doen. Het verschil met Opera en Firefox is nog veel groter, die browsers vreten nog veel meer energie.

Het lijkt een eerste campagne te zijn van Microsoft, mogelijk volgen er later nog meer als de Windows 10 Anniversary Update is verschenen. Dan krijgt de Edge-browser een flinke upgrade, zo worden er dan onder meer extensies toegevoegd aan de browser. We zijn benieuwd of Google gaat reageren op deze resultaten van Microsoft.