Chinese investeerders kopen advertentieplatform Media.net

Abonneer je gratis op Techzine!

Een groep Chinese investeerders heeft het advertentieplatform Media.net gekocht voor 900 miljoen dollar (omgerekend zo’n 795 miljoen euro). Volgens Media.net is het de derde grootste aankoop ooit op het gebied van advertentietechnologie.

Het bedrijf werd in 2010 opgericht door ondernemer Divyank Turakhai en werkt samen met onder meer Yahoo! Inc. en Microsofts Bing zoekmachine. Het systeem van Media.net draagt gelijkenissen met Google’s advertentiedienst en biedt contextuele advertenties aan op basis van de inhoud van de website waar ze op vertoond worden.

De omzet van Media.net bedroeg afgelopen jaar naar verluidt 232 miljoen dollar (205 miljoen euro), waarvan ongeveer de helft uit mobiele bezoeken gegeneerd werd. Negentig procent van de omzet komt verder uit de Verenigde Staten, maar de bedoeling is om na de aankoop meer in China te ondernemen.

Het consortium dat Media.net opkoopt wordt geleid door Zhang Zhiyong, de voorzitter van Miteno Communication Technology, een Chinees telecombedrijf. Dat probeert hard te werken aan een overgang naar meer mobiele advertenties en de bedoeling is dat deze aankoop hieraan bijdraagt.