2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Onderzoeksbureau IDC heeft een rapport gepubliceerd over de markt voor wearables en de resultaten van het afgelopen kwartaal. Daaruit blijkt dat de verkopen met een kwart zijn toegenomen ten opzichte van een jaar eerder, maar dat Apple flink heeft ingeleverd. Waar de meeste grote spelers op de markt flink groeiden, zag Apple zijn verkopen juist afnemen.

Als geheel is de markt flink gegroeid. Waar vorig jaar in het tweede kwartaal 17,8 miljoen wearables verkocht werden, waren dat er dit jaar een kwart meer. In totaal kochten consumenten 22,5 miljoen wearables.

Uit de cijfers van het IDC blijkt dat vooral de verkoop van fitnesswearables toegenomen is. Dat valt te zien in de positie van de marktleider, Fitbit. Dat verkocht voornamelijk fitnesswearables en zag zijn verkopen met 28,7 procent groeien. Het bedrijf verkocht daarmee 5,7 miljoen exemplaren van zijn producten en heeft iets meer dan een kwart van de totale markt in handen.

Toch lijkt Fitbit zijn strategie enigszins te moeten aanpassen, want er zijn andere partijen op de markt die een steeds belangrijkere aanwezigheid krijgen. Zo is er Garmin, dat horloges maakt met meerdere functionaliteiten. Dat bedrijf zag zijn verkopen afgelopen kwartaal verdubbelen en verkocht 1,6 miljoen exemplaren van zijn horloges.

Apple daarentegen lijkt de boot enigszins te missen. Dat maakt met zijn Apple Watch (waarvan later vandaag vermoedelijk de nieuwe versie gepresenteerd wordt) enkel een horloge voor algemeen gebruik en levert meer dan de helft in ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijf wordt daarmee bijna ingehaald door Garmin.

  1. Fitbit: 5,7 miljoen exemplaren verkocht (+28,7%)
  2. Xiaomi: 3,1 miljoen exemplaren verkocht (+2,5%)
  3. Apple: 1,6 miljoen exemplaren verkocht (-56,7%)
  4. Garmin: 1,6 miljoen exemplaren verkocht (+106,7%)
  5. Lifesense: 1,0 miljoen exemplaren verkocht (N/A)