2min

Tags in dit artikel

Yahoo heeft een beta-versie uitgebracht van haar nieuwe gebruikersstatistiekenapplicatie die naar eigen zeggen up-to-date gegevens en grafieken zal tonen van dingen als verkoop, page views en afkomst van de bezoekers.

De nieuwe Yahoo Web Analytics-applicatie is gebaseerd op een technologie die Yahoo in april verkregen heeft op het moment dat zij IndexTools over heeft genomen. Deze applicatie is daarmee dus ook het antwoord van Yahoo geworden op het stukje software dat haar rivaal Google aanbiedt, Google Analytics genoemd.

"Niks is erger voor de eigenaars van een website dan slechte marketing of een slechte gebruikerservaring," vertelde Kavathekar, directeur van Web Analytics. "Web Analytics geeft hulpvolle informatie voor internetverkopers, website-eigenaars, adverteerders en developers over hoe goed of slecht zij het doen in kritieke momenten als deze."
Kavathekar voegde daaraan toe dat Yahoo haar nieuwe service in fases naar buiten zal brengen – startend nog dit jaar – en dat de laatste fase nog plaats zal vinden in het jaar 2009. De eerste fase zal het product beschikbaar stellen voor 13.000 gebruikers van de Yahoo Small Business e-commerceservice.
Naast dit heeft Yahoo de service ook beschikbaar gemaakt voor adverteerders die de hulp van Yahoo vragen in het ontwerpen van micro-websites, en third-party-ontwikkelaars die lid zijn van het Yahoo Developer Network of gebruik maken van Yahoo’s API’s.

Yahoo vertelde dat de applicatie die zij aanbiedt op een aantal gebieden verschilt van de meeste gelijksoortige applicaties die op dit moment al op de markt zijn.
Als eerste vertelde Yahoo dat veel van deze programma’s hun data pas 24 tot 48 uur nadat dit opgeslagen is getoond zal worden. Yahoo zal deze veranderingen al binnen enkele minuten tonen.
Op de tweede plaats zijn de applicaties ook zo ontworpen dat zij alle data gelijk samenvoegen zodat hier later geen wijzigingen meer in aangebracht kunnen worden. Yahoo Analytics slaat alle gegevens apart van elkaar op zodat later gemakkelijk oude gegevens weer gebruikt kunnen worden in nieuwe onderzoeken.
Als laatste heeft Yahoo ook laten weten dat haar applicatie gebaseerd is op drag-and-drop, als het gaat om filtering en onderscheiding maken in de gegevens. Hierdoor is het voor de gebruikers gemakkelijk mogelijk om reports te maken van de vragen die op dat moment boven komen drijven.