1 min

Afgelopen jaar bracht Amanita Design Machinarium uit voor Windows, Mac OS X en Linux. Machinarium is een puzzel-/point-and-click adventure-spel en werd wereldwijd erg goed ontvangen door de pers. Amanita Design wou het spel ook naar Xbox Live Arcade brengen, Microsoft weigerde echter om het spel uit te geven.

"Ze zeiden tegen ons, het is geen Microsoft-exclusive, dus we willen het niet. Ze noemden de Mac- en Linux-versie niet als reden, maar het is vrij duidelijk dat het wel de reden was. Het betekent dat als we het spel op Xbox Live Arcade willen uitgeven we het grootste deel van de winst weggooien naar een andere uitgever, alleen omdat we Mac- en Linux-versies hebben gemaakt. We hebben het spel aan Sony voorgesteld nadat Microsoft het weigerde", aldus Jakub Dvorský, oprichter van Amanita Design.

Het is niet de eerste keer dat Microsoft weigert een spel aan te bieden op Xbox Live Arcade. Microsoft staat niet toe dat spellen op Xbox Live Arcade worden aangeboden die geen vaste uitgever hebben. Amanita Design heeft het spel voor de andere platformen namelijk zelf uitgegeven via services als Steam en StarDock. Sony staat voor PlayStation Netwerk wel toe dat spellen zelf door de ontwikkelaar worden uitgegeven.

Mogelijk een gemiste kans dus voor Microsoft, aangezien het spel zo geweldig werd ontvangen afgelopen jaar. Waarschijnlijk zien we het spel in de toekomst verschijnen op PlayStation Network.