2min

Tags in dit artikel

,

In China is een volledig elektrisch vrachtschip in gebruik genomen. Het schip is meer dan zeventig meter lang en veertien meter breed en beschikt over een laadcapaciteit van 2,4 MWh. Het schip kan maximaal 2.000 ton aan lading vervoeren.

In China wordt erg enthousiast gesproken over het schip. “Aangezien het schip volledig elektrisch aangedreven wordt, vormt het geen bedreiging voor het milieu. De technologie zou snel in gebruik genomen moeten worden in andere vormen van scheepvaart,” stelt Huang Jialan. Hij is de manager van Hangzhou Modern Ship Design & Research, dat het elektrische vrachtschip ontwierp. Saillant detail is dat het vaartuig gebruikt wordt om kolen te transporteren.

Goedkoper in gebruik

Het schip haalt een topsnelheid van 12,8 kilometer per uur en is volgens Chen Ji, manager van Guangzhou Shipyard International, goedkoper om te gebruiken dan een ander vrachtschip. “De kosten van elektrische energie liggen lager dan die van traditionele brandstof. De voornaamste kosten bij dit nieuwe vaartuig liggen in de hoeveelheid lithiumbatterijen die je erin bouwt,” aldus Chen.

Volgens Chen is dit specifieke schip met nieuwe technieken en oplossingen gebouwd. “In theorie zou de laadcapaciteit hoger kunnen liggen. Als er grotere batterijen ingebouwd worden, kan het meer dan 2.000 ton met zich meedragen,” aldus de manager.

Dat er eindelijk een vrachtschip in gebruik is genomen dat draait op elektrische energie is mooi om te zien. Bedrijven als Telsa, Daimler en Toyota werken allemaal aan elektrische vrachtwagens, maar pakken daarmee de grootste vervuiler nog niet aan. Vooral de scheepvaart stoot veel uit, mede door het ontbreken van echt goede internationale regelgeving.