2min

Tags in dit artikel

, , , ,

OPTA heeft bekend gemaakt waar de waakhond dit jaar haar nadruk op wil leggen qua controle. Zo wil de telecom-waakhond zich gaan richten op concurrentievergroting op de zakelijke markt en de marketing-telefoontjes.

De telecom-waakhond gaat zich wat de concurrentie op de zakelijke markt betreft vooral bezig houden met KPN. Zo wil OPTA kijken of de regels die opgesteld zijn ook nageleefd worden en wil OPTA nog wat voorwaarden op gaan stellen voor KPN.

OPTA gaat tevens de kabels van UPC en Ziggo openstellen, op die manier wordt de concurrentie op de kabelmarkt groter. Er zullen naar verwachting meer spelers op het gebied van Triple Play komen, een pakket waarbij men telefonie, internet en televisie bij een provider onderbrengt, in een abonnement.

Chris Fonteijn, voorzitter van OPTA, over 2009: "Het komend jaar ligt onze focus aan de ene kant op het bestrijden van overlast via internet en de telefoon. Aan de andere kant moet de zakelijke gebruiker in 2009 meer gaan profiteren van concurrentie. OPTA schept de voorwaarden voor efficiënte investeringen in glasvezelnetwerken en toegang tot de kabelnetwerken van UPC en Ziggo. Het is nu aan marktpartijen deze voorwaarden te benutten."

Verder wil OPTA gaan werken aan de spammers in Nederland. Zo wil OPTA het aantal mailtjes van LinkedIn en Hyves in de gaten gaan houden om te kijken of het uit de spuigaten loopt. OPTA gaat zich eveneens bezighouden met de glasvezelnetwerken, om de verder verspreiding hiervan te bevorderen. Ook gaat OPTA kijken naar de mogelijkheden om de martketing-telefoontjes, een manier van veel bedrijven om hun producten aan de man te brengen, terug te dringen. Hierbij wordt gekeken of consumenten, die aangegeven dat ze niet gebeld willen worden, toch gebeld worden.

De hele lijst

  1. Voorkomen van overtredingen.
  2. Stimuleren investeringen in glasvezelnetwerken.
  3. Meer concurrentie op de zakelijke markt.
  4. Meer keuze via de tv-kabel.
  5. Redelijke tarieven voor bellen in Europa.
  6. Verminderen van irritatie door ongewenste telemarketing telefoontjes.
  7. Bestrijden misbruik van betaalde informatienummers.
  8. Zorgen voor internetveiligheid.