2min

Tags in dit artikel

,

Google heeft het bedrijf Aardvark overgenomen, dat heeft CEO Max Ventilla van Aardvark bevestigd tegenover TechCrunch. Volgens bronnen die bij de overname zijn betrokken zou er een bedrag van 50 miljoen gemoeid zijn met de overname.

Aardvark werd in 2007 opgericht door vier ex-werknemers van Google, te weten Max Ventilla, Damon Horowitz, Rob Spiro en Nathan Stoll. Destijds heette het bedrijf nog The Mechanical Zoo. In 2008 lanceerde het bedrijf een prototype van zijn nieuwe sociale zoekmachine Aardvark. In maart 2009 werd de zoekmachine officieel gelanceerd en hoewel gebruikers in eerste instantie uitgenodigd moesten worden, kan nu iedereen gebruik maken van de dienst.

Aardvark is een zoekmachine die de vragensteller in contact brengt met de sociale gemeenschap en met name de mensen die antwoord kunnen geven op de vraag. Als een gebruiker zich aanmeldt bij Aardvark kunnen zij de zoekmachine toevoegen aan Google Talk, Windows Live Messenger en/of AOL Instant Messenger. Vervolgens kunnen er vragen via de e-mail of via de instant messenger gesteld worden aan Aardvark. Vervolgens wordt de gebruiker door een stappenplan geleid, zodat de vraag goed terechtkomt.


Aardvark kijkt vervolgens welke andere gebruikers de vraag zouden kunnen beantwoorden en stuurt de vraag dan naar die personen door. Gebruikers kunnen antwoord geven op de vraag, hem doorsturen naar iemand anders, of simpelweg niets doen. Gebruikers kunnen net als bij veel andere sociale diensten een profiel bijhouden, openstaande vragen doorzoeken en instellen met welke frequentie ze door Aardvark benaderd willen worden.

Vorige maand publiceerde Aardvark een aantal statistieken. Zo had de dienst tot oktober 2009 ruim 90.000 gebruikers, waarvan bijna 56 procent een vraag gesteld of beantwoord had. Gemiddeld werden er 3.167,2 vragen per dag gesteld. Ruim 98 procent van alle vragen was uniek, terwijl dat volgens Aardvark op traditionele zoekmachines slechts 57 procent tot 63 procent is. Op bijna 88 procent van alle vragen kwam daadwerkelijk antwoord en op 60 procent daarvan werd binnen tien minuten een antwoord gegeven. Maarliefst 70 procent van de antwoorden werd door de vragensteller als ‘goed’ geclassificeerd. Hoewel de helft van alle leden wel eens een vraag heeft beantwoord is ongeveer 20 procent van alle gebruikers verantwoordelijk voor 85 procent van alle antwoorden.

Het is niet duidelijk wat Google met Aardvark gaat doen. Het is mogelijk dat de zoekgigant ervoor kiest om de dienst te integreren met het recent gelanceerde Buzz. Dat zou de dienst een goede concurrentiepositie kunnen geven ten opzichte van Facebook. Andere mogelijkheid is dat Google sociale zoekresultaten als optie naast zijn huidige zoekmachine gaat bieden. In plaats van droge zoekresultaten van een computer die het internet indexeert krijg je dan de antwoorden van echte mensen.

Aardvark kan door iedereen uitgeprobeerd worden op Vark.com. Er is tevens een app voor de iPhone, die is hier te downloaden.