3min

Micro-blogdienst Twitter telt inmiddels meer dan 105 miljoen geregistreerde gebruikers. Dit onthulde mede-oprichter Biz Stone vandaag tijdens de aftrap van Chirp, de eerste ontwikkelaarsconferentie voor Twitter-ontwikkelaars. Hier maakte het bedrijf ook haar plannen voor de toekomst van de dienst bekend.

Volgens Stone registreren zich per dag 300 duizend nieuwe gebruikers en bezoeken 180 miljoen unieke bezoekers Twitter.com, de website van de dienst. Verreweg het meeste verkeer, ruim 75 procent, gaat echter via de vele honderden applicaties voor verschillende platformen. Het is voor het eerst dat Twitter zelf officiële cijfers naar buiten brengt over het gebruik van de dienst.

Eind vorige week werd bekend dat Twitter een andere weg in wil slaan door de Twitter-gebruikerservaring verder te verbeteren en de focus weer op mobiliteit te leggen. Volgens Evan Williams, CEO van het bedrijf, zouden mensen overal toegang tot Twitter moeten hebben, zonder wrijving of verwarring. Williams zei dit naar aanleiding van de overname van Tweetie, een van de populairste Twitter-applicaties voor de iPhone.

Eerder kondigde het bedrijf ook al een officiële Twitter-applicatie voor de BlackBerry aan, waarvoor intensief met fabrikant RIM is samengewerkt. Deze beide ontwikkelingen leidden tot veel onrust onder ontwikkelaars, die dachten dat Twitter hen hiermee de rug toe zou keren. Volgens Williams zijn deze twee platformen voor Twitter van wezenlijk belang, net zoals ook het internet van belang is voor de dienst.

Met 75 procent van al het verkeer afkomstig van inmiddels 100 duizend geregistreerde applicaties, wordt wel duidelijk dat de ontwikkelaars eveneens van wezenlijk belang zijn voor Twitter. Het bedrijf komt met een aantal speerpunten voor zijn platform roadmap en stelt daarbij zekerheid richting ontwikkelaars voorop. Ontwikkelaars kunnen meer betrouwbaarheid en meer mogelijkheden verwachten. Twitter lanceert zelfs een nieuw platform (dev.twitter.com) om ontwikkelaars nog meer te kunnen bieden.

Hoewel het om veelal technische zaken gaat, zijn dergelijke veranderingen vanuit het perspectief van de eindgebruiker niet minder interessant. Twitter streeft naar een verbetering van de betrouwbaarheid van de dienst wat de kans op fouten reduceert. De gebruiker kan in de toekomst ook nieuwe mogelijkheden, zoals het koppelen van concrete plaatsen (bijvoorbeeld een museum) aan een locatie en het real-time ontvangen van tweets tegemoet zien.

Twitter streeft daarnaast ook naar snelheid, duidelijkheid en eenvoud. De dienst zou te moeilijk in gebruik zijn en zou daardoor veel gebruikers verliezen. De eerste stappen hiervoor zijn al gezet door het introduceren van een vernieuwde homepage, maar ook een eigen client voor de BlackBerry, iPhone en iPad maken deel uit van deze visie. Volgens Williams is Twitter ‘gebouwd voor gebruik op mobiele apparaten’.

Een andere prioriteit, die nooit zo belangrijk werd geacht bij Twitter, is omzet. Onlangs introduceerde men, als eerste stap, advertenties in zoekresultaten. Twitter kiest er echter niet voor om dit aan gebruikers op te dringen. De bereidheid van ontwikkelaars om hieraan mee te werken staat voorop. Het doel van Twitter is om de gebruikers te dienen. Williams stelt vast dat er nog een hoop is uit te vinden en daarvan zullen we dit jaar ongetwijfeld nog veel gaan horen en zien.