2min

Eén van de mede-oprichters van Facebook genaamd Chris Hughes is begonnen met een eigen sociaal netwerk. Het nieuwe netwerk genaamd Jumo is vooral gericht op goede doelen. Hughes wil op die manier mensen verbinden met non-profit- en liefdadigheidsinstellingen.

Het nieuwe sociale netwerk genaamd Jumo moet dinsdag onthult worden op internet. "Doel van de site is datgene doen wat Yelp voor restaurants heeft gedaan", aldus Hughes aan The New York Times, "het indexeren van goede doelen zodat mensen ze kunnen vinden en evalueren." Individuele projecten zoals de bouwen van een nieuwe school in Afrika en brede kwesties zoals homorechten krijgen toegewijde pagina’s op Jumo. Maar ook organisaties tegen Borstkanker en Hiv zijn op het netwerk te vinden.

Daarnaast zullen relevante nieuws artikelen, Twitter berichten en Youtube video’s geplaatst kunnen worden op de pagina’s. Gebruikers kunnen ook hun eigen opmerkingen en reacties plaatsen. Het netwerk is gekoppeld aan Facebook waardoor gebruikers hun Facebook-contacten kunnen vinden, eigen projecten adopteren en kijken welke projecten hun contacten geadopteerd hebben. Of Jumo ook gekoppeld wordt aan het Facebook loginsysteem, zodat je met je Facebook gebruikersnaam en wachtwoord op Yumo kan inloggen, is niet duidelijk.

Maar het idee achter de website, namelijk om goede doelen te koppelen aan een netwerk, is niet nieuw. Via de Facebook-applicatie genaamd Causes is het mogelijk goede doelen te vinden en te steunen. Maar Hughes vermeldt dat Jumo niet draait om het vragen van donaties. Hughes wil met de website de banden tussen gebruikers en hun favoriete organisaties vergroten.

Momenteel zijn er op Jumo al 3.000 projecten gestart. Maar Hughes vermeldt in het interview met The New York Times dat Jumo niet gebouwd is om te concurreren met Facebook.