2min

Tags in dit artikel

, ,

Nederlandse banken maken steeds meer gebruik van social media. Dit doen ze vooral om klanten te informeren, vragen te beantwoorden, producten te slijten of simpelweg problemen op te lossen. "Social media lenen zich goed voor commerciële acties", vertelt een woordvoerder vrijdag.

Hyves bewees tijdens het WK-voetbal in Afrika zijn waarde al voor de ING. ING is namelijk hoofdsponsor van het Nederlands elftal. "Tijdens die periode werden er vijf keer zo veel betaalpassen aangevraagd als normaal", zegt een woordvoerder van ING. Klanten konden hun eigen favoriete Oranje-speler op de pas laten zetten. "Het aantal aanvragen voor bankpasjes nam in die periode flink toe", liet een woordvoerder weten.

Populaire sociale netwerken als Twitter, Hyves, LinkedIn en Facebook worden een belangrijkere communicatiekanaal voor de banken. "De dialoog met de klant vindt niet alleen meer plaats via de telefoon of aan de balie", stelt een woordvoerder van de ING. "Onze klanten zijn bijvoorbeeld veel actief op Twitter, dan kan je niet meer achterblijven."

Een woordvoerder benadrukte dat de Rabobank een van de enige Nederlandse banken in het lijstje is die geen producten biedt via Facebook, Twitter en Hyves. "Als klanten vragen om een bepaald product, geven we antwoord. We verwijzen ze dan bijvoorbeeld naar onze website. Maar van directe verkoop is geen sprake." ABN Amro begon daarentegen in september met een Twitter-account. Volgens de een woordvoerder reageren de klanten daar erg positief op. "Ze waarderen het dat ABN snel reageert op tweets, omdat ze dat niet hadden verwacht." De bank heeft nog geen account op Facebook en Hyves.

Het leveren van producten in combinatie met social media sluiten zowel de ING als de Rabobank voor de toekomst niet uit.