2min

Tags in dit artikel

,

Nederlanders zijn steeds actiever op internet. Gemiddeld besteden we 109 minuten per dag online. Ook zijn steeds meer Nederlanders op sociale netwerken te vinden.

Dat zijn enkele bevindingen uit de Online Barometer. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate in opdracht van internetprovider Online. Duizend respondenten van achttien jaar en ouder kregen bij het onderzoek allerlei vragen voorgelegd op de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van internet.

De belangrijkste oorzaak dat Nederlanders steeds actiever zijn op internet, komt volgens de onderzoekers door de de nieuwste technologische ontwikkelingen. Door de groei van draadloos internet, laptops, smartphones en tablets is het internet mobieler dan ooit. Dit bevordert het gebruiksgemak van de consument, die zeer eenvoudig en voor relatief weinig geld overal en ieder moment online kan zijn.

De desktop is nog steeds het meest gebruikte apparaat om te internetten, gevolgd door de laptop of tablet. Volgens Léon Toet, commercieel directeur bij Online, is het een kwestie van tijd voordat laptops en tablets de desktop voorbijstreven als het apparaat om het web op te gaan. "Met de komst van draadloos internet en tablets is de invulling van de informatiebehoefte veranderd. Een behoefte aan onbeperkte toegang tot het internet, zowel thuis als onderweg. Door de technologie is dat mogelijk en zal die behoefte meer en meer toenemen", aldus Toet.

80 procent van de Nederlanders is dagelijks online te vinden. Gemiddeld spenderen we dagelijks 109 minuten online. Op jaarbasis is dat bijna vier weken non-stop. Ook mobiel internet is steeds populairder. Vorig jaar maakte één op de vijf Nederlanders gebruik van mobiel internet, nu is dat één op de drie.

E-mailen is nog steeds de voornaamste bezigheid op internet, gevolgd door nieuwsvergaring (59 procent) en informatie zoeken (55 procent). Bijna één op de drie (31 procent) van de Nederlanders is op sociale netwerksites te vinden zoals Hyves en Facebook. Het merendeel bezoekt tenminste één keer per week zijn profiel, 13 procent zelfs meerdere keren per dag. Een kwart van de Nederlanders bezoekt Facebook of Hyves in de baas zijn tijd.