2min

Tags in dit artikel

Fileleed is voor velen van ons dagelijks leed. Files veroorzaken jaarlijks een behoorlijke mate van economische schade voor het bedrijfsleven. Maar het probleem op de digitale snelweg is groter dan op de fysieke weg.

Dagelijks staan ongeveer vijf miljoen automobilisten gemiddeld vijf minuten lang in de file. Dat komt op ongeveer 415.000 uur per dag. Dit fileleed is niets vergeleken met de lijdensweg waar we dagelijks op de digitale snelweg te maken hebben.

Uit onderzoek van SpeedProfs.com blijkt dat ruim elf miljoen Nederlanders dagelijks online zijn. Zij bezoeken gemiddeld 88 verschillende pagina’s per dag, waarbij ze gemiddeld vier minuten werktijd mee verliezen omdat de pagina’s moeten laden. Dat komt neer op ruim 730.000 uur aan wachttijd die we dagelijks kwijt zijn.

Volgens Willem de Groot, een van de onderzoekers, zijn mensen zich niet bewust van deze wachttijd. "Veel mensen denken dat trage sites een probleem is uit het verleden. Maar de mensen die sites maken heb zelf vaak de snelste verbindingen en stoppen hun creaties vol met grafische toeters en bellen. Zij realiseren zich doorgaans niet dat de gemiddelde bezoeker er wel vijf keer zo lang op moet wachten. Bijkomend probleem is de trage verbinding van smartphones en tablet-computers. Nog weinig sites zijn geoptimaliseerd voor mobiele netwerken", aldus De Groot.

Donald res, oprichter van SpeedProfs.com, zegt dat gevolgen voor de economie niet onderschat moeten worden. "Collectief wachten op trage sites heeft ook een economische implicatie. Stel dat de gemiddelde site twee keer zo snel zou laden, dan bespaart dat 2 minuten per persoon per dag. In Nederland alleen staat dat voor een arbeidsproductiviteit van een paar miljard euro", zegt Res.

De onderzoekers van SpeedProfs.com keken eveneens naar de snelste websites in Nederland. Grote bedrijven zoals Microsoft, Google, Facebook, Mozilla en Ikea staan allemaal in de top tien. De websites van deze bedrijven hebben minder dan één seconde nodig om te laden. Websites die volgens het onderzoek slecht scoren zijn onder meer het Algemeen Dagblad, Ziggo, de Postcode Loterij, Zalando en NU.nl.

SpeedProfs.com combineerde voor het onderzoek zijn eigen meetgegevens met publicaties van onder andere Google, ITU, Nielsen, New Relic en TNS-NIPO.