2min

Tags in dit artikel

, , ,

Facebook heeft wereldwijd bijna 800 miljoen gebruikers. Een aanzienlijk deel daarvan bestaat uit (multi)miljonairs. Uit onderzoek is gebleken dat deze groep meer van Facebook en LinkedIn houdt dan van Twitter.

Miljonairs zijn ook maar doodgewone mensen en dus actief op sociale media. Met name Facebook is erg populair onder de miljonairs, dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door de Spectrem Group, waar de Wallstreet Journal over bericht. Uit de studie blijkt dat 46 procent van de internetters die één miljoen dollar of meer op zijn bankrekening heeft staan lid is van Facebook. Een jaar geleden was dat nog maar een kwart (26 procent).

Dezelfde groep is minder te spreken over Twitter. Slechts 3 procent van hen heeft een Twitter-account. In vergelijking met vorig jaar is dat bijna een halvering, toen had namelijk 5 procent van de miljonairs een Twitter-account. Ook het platform LinkedIn is erg populair bij miljonairs, zowel dit jaar als vorig jaar had 19 procent van de miljonairs een profiel op LinkedIn.

Het aanmaken van een profiel is de eerste stap, het actief gebruiken van het profiel is geheel iets anders. Minder dan de helft van de miljonairs die een Facebook-account heeft is ook daadwerkelijk actief op het platform. De rest zegt daar maar zelden tijd voor te hebben.

Je zou misschien verwachten dat juist Twitter, dat door veel bedrijven en werkgevers gebruikt wordt voor zakelijke doeleinden, populairder is bij miljonairs. Niets is echter minder waar, vanwege de openheid van Twitter kunnen zij minder controle uitoefenen op wie hun volgers zijn en daar houden ze niet van. Daarnaast is Twitter voornamelijk een uitzendtool terwijl LinkedIn en Facebook echte netwerktools zijn en dienen om een netwerk op te bouwen en te onderhouden.

Ook leeftijd bepaalt tot op zekere hoogte waarom miljonairs zo weinig twitteren. Zo blijkt Twitter populairder te zijn bij jongere miljonairs (jonger dan 55 jaar) dan bij oudere. Ook blijken jongere miljonairs vaker sociale media te gebruiken voor hun nieuwsvergaring dan oudere.

Uit eerder onderzoek is bovendien gebleken dat Facebook een van de minst gewaardeerde bedrijven en diensten in de Verenigde Staten is. Facebook bungelt volgens dit klanttevredenheidsonderzoek aan de onderste regionen van online diensten en bedrijven, samen met luchtvaartmaatschappijen, ziektekostenverzekeraars, kabelmaatschappijen en nutsbedrijven.