2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Afgelopen donderdag kon je er hier op Techzine al over lezen. Vandaag kunnen we echter melden dat Facebook’s nieuwe muziekdienst een samenwerking zal zijn met Spotify.

Deze samenwerking is voor velen niet echt onverwachts te noemen. Er werd maanden geleden namelijk al gespeculeerd over een dergelijke samenwerking tussen de bedrijven. Dit gerucht laaide afgelopen donderdag weer op toen een creative director Ji Lee een tweet plaatste over een "live meeluister-functie." Niet veel later verwijderde hij deze tweet echter weer. Het gevolg hiervan was dat de geruchtenmolen weer op volle toeren draaide.

Gelukkig maakte Mark Zuckerberg hier gisterenavond zelf een einde aan op Facebook’s eigen F8 conferentie. De eigenaar van Facebook liet weten dat hij Spotify persoonlijk heeft benadert om muziek te leveren aan het sociale netwerk. Na enig overleg is hieruit dus een samenwerking voort gevloeid waarbij gebruikers via Facebook "Spotify-muziek" kunnen luisteren maar bijvoorbeeld ook delen met vrienden.

Wat veel mensen aan zal gaan spreken is het feit dat er niet extra hoeft betaald te gaan worden om de nieuwe muziekdienst volledig te benutten. Met deze samenwerking zal er een stuk meer nadruk worden gelegd op muziek in het nieuwsoverzicht op Facebook. Gezien Spotify nu verantwoordelijk is voor de liedjes zal er bij een nummer niet meer door gelinkt worden naar een andere site maar kan het nummer direct af worden gespeeld via Facebook zelf.

In de nieuwe dienst van de twee bedrijven is het mogelijk om zelf muzieklijsten te maken van favoriete nummer zoals dit ook kennen van Spotify zelf. Een lijst met nummers maken voor een specifiek iemand is daarnaast ook mogelijk. De "Trending Songs" feature is een beetje afgekeken van Twitter. Hierin vind je de meest beluisterde en populaire nummers terug van je vriendengroep.

In de video hieronder vind je een korte uitleg van Facebook en Spotify zelf over hun nieuwe muziekdienst en de features ervan: