2min

Onlangs maakte LinkedIn zijn kwartaalcijfers bekend. Het bedrijf achter het gelijknamige sociale platform heeft een goed derde kwartaal achter de rug. Niet alleen de opbrengsten stegen met 126 procent in een jaar tijd, ook het aantal aanmeldingen nam met 63 procent toe.

LinkedIn is een van de social media die het internet rijk is. Aanvankelijk is het opgericht om een professioneel online netwerk op te bouwen en onderhouden, maar het platform wordt steeds vaker gebruikt als promotie- en recruteringstool voor particulieren en bedrijven: jezelf of je product/dienst aanprijzen en aan de man brengen.

In het eerste kwartaal van 2009 had LinkedIn 37 miljoen leden. Dat aantal liep op tot 81 miljoen in het derde kwartaal van 2010. Een jaar later is dat 131,2 miljoen, wat neerkomt op een stijging van 63 procent. Onderzoeksbureau comScore heeft berekend dat het sociale platform maandelijks 87,6 miljoen unieke bezoekers heeft, een toename van 64 procent tegenover een jaar eerder. Gezamenlijk bezoeken zij gemiddeld 7,6 miljard profielen, wat neerkomt op een stijging van 51 procent tegenover vorig jaar.

Wat betreft de inkomsten gaat het LinkedIn ook voor de wind. In een jaar tijd steeg de omzet naar 139,5 miljoen dollar. In het derde kwartaal van 2010 was dat nog 61,8 miljoen dollar, omgerekend een stijging van 126 procent. De inkomsten zijn gegenereerd door het verkopen van Premiumlidmaatschappen en marketing- en vacaturediensten die het bedrijf aanbiedt. Tweederde van deze opbrengsten is afkomstig uit de VS.

Het bedrijf wist de omzetstijging niet om te zetten in winst. Het nettoverlies kwam neer op 1,6 miljoen dollar. Vorig jaar leed LinkedIn nog een nettoverlies van 4 miljoen dollar.

Het bedrijf ziet de toekomst vol optimisme tegemoet. LinkedIn verwacht het vierde kwartaal de omzet te vergroten tussen de 154 en 158 miljoen dollar. Over heel 2011 schat het deze op 508 tot 512 miljoen. Over de winstverwachting spreek het bedrijf zich niet uit.

LinkedIn is erg populair in ons kikkerlandje. Meer dan 2,6 miljoen Nederlanders hebben een profiel op LinkedIn. Het leeuwendeel (81 procent) daarvan is man. Gemiddeld spenderen we vier uur per week op het sociale medium, maar er zijn ook professionals die wel meer dan 20 uur per week op LinkedIn zijn te vinden.