2min

Sociale media als Facebook en Google+ moeten meer openheid van zaken geven over de informatie die zij opslaan van hun gebruikers. Eurocommissaris Viviane Reding (Justitie) zegt dat ze nieuwe regels wil opstellen om databescherming beter te garanderen.

De eurcommissaris zegt zich gruwelijk te ergeren aan bestaande wetten. Daarin is nergens vastgelegd dat internetbedrijven als Facebook openheid moeten geven over de gang van zaken. Het bedrijf slaat grote goeveelheden gegevens van haar gebruikers op, maar het is bij niemand bekend welke informatie dit precies is.

Daar wil Reding wat aan doen door met nieuwe Europese regels te komen. Ze heeft een plan opgesteld waarin bedrijven als Facebook, maar ook internetproviders wil verplichten om gebruikers te informeren over de gegevens die ze opslaan in hun databases. Tevens moeten zij inzichtelijker maken hoe zij deze gegevens opslaan en voor welke doeleinden. Het voordeel van Europese regels is dat niet alle lidstaten afzonderlijk hun nationale wetgeving hoeven aan te passen. De eurocommissaris verwacht begin volgend jaar een nieuw wetsvoorstel gereed te hebben.

Waarnemers hebben hun zorgen geuit over deze kwesties. De oude regels stammen uit een tijd dat grote internetbedrijven als Facebook en Google er nog niet waren. Daarom is het de hoogste tijd om deze regels aan het huidige tijdsbeeld aan te passen.

Zowel Facebook als Google hebben recentelijk flink wat kritiek te verduren gekregen als het gaat om privacykwesties. Daarop kondigde Facebook in augustus aan de privacy settings te veranderen, zodat gebruikers daar meer controle over zouden krijgen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om aan te geven voor wie bepaalde content is bedoeld: alleen voor vrienden of iedereen. Tevens is het mogelijkheid om de zichtbaarheid van oudere berichten te wijzigen.

Ook Google heeft onlangs te horen gekregen dat het Nederlandse parlement het onwenselijk vindt dat het bedrijf ongevraagd gegevens verzamelt van WiFi-netwerken. Het opt-out voorstel viel niet in goede aarde bij de Kamerleden. In plaats van de gebruiker te verlangen dat hij een ‘_nomap’ aanmaakt op zijn SSID, ziet de Kamer er meer heil in dat Google aan gebruikers vraagt of het de netwerkgegevens mag verzamelen. Google heeft al kenbaar gemaakt niets te voelen voor deze zogeheten opt-in. Hierdoor zou de digitale dienstverlening van het bedrijf in het geding komen, omdat het deze gegevens nodig voor haar locatiebepalingdiensten.