2min

Tags in dit artikel

, , , ,

De Europese Unie (EU) werkt momenteel op de achtergrond aan strengere privacyregels. Deze regels zijn volgens analisten moeilijk uit te voeren en brengen bovendien alleen maar kosten met zich mee, dat zowel voor grote als kleine internetbedrijven schadelijk is.

Begin deze week werd bekend dat Eurocommissaris Viviane Reding (Justitie) achter de schermen werkt aan nieuwe, strengere privacyregels. De Eurocommissaris wil met dit wetsvoorstel het privacybeleid tussen de Europese lidstaten gelijktrekken en de consument meer controle geven over hun persoonlijke informatie. Volgens een conceptvoorstel krijgen gebruikers het recht om internetbedrijven te verzoeken al hun informatie te verwijderen als zij dit wensen. Daarnaast zijn er regels opgenomen over dataoverdracht, informatiebeveiliging en een boeteregeling bij overtreding.

En hoewel het wetsvoorstel waarschijnlijk pas over twee tot drie jaar op zijn vroegst werkelijkheid zal zijn (mist het wetsvoorstel wordt aangenomen), uiten ondernemers al flink wat kritiek. Zo zou het onmogelijk zijn om bepaalde maatregelen te implementeren. Andere regels zouden onnodig veel kosten voor kleine ondernemers met zich meebrengen. Volgens een deskundige is het conceptvoorstel een gemiste kans om "nieuwe wetgeving te schrijven die aansluit op de realiteit".

Het recht van consumenten om al hun informatie te vernietigen is praktisch zeer moeilijk uit te voeren. Het wissen van de gegevens bij het bedrijf is een ding, maar het verwijderen van alle gegevens uit zoekmachines is vrijwel onmogelijk. Volgens deskundigen hechten consumenten veel waarde aan deze maatregel, maar ze staan niet stil bij de uitvoerbaarheid ervan.

Een medewerker van Microsoft benadrukt dat het bedrijf in theorie alle foto’s van een gebruiker die in omloop zijn van zijn servers kan halen, maar vraagt zich af of het bedrijf wel verantwoordelijk is voor alle kopieën die op internet in omloop zijn. Ook Facebook verzet zich tegen deze strengere privacyregels. Het bedrijf waarschuwt dat grote internetbedrijven om deze regels zouden kunnen besluiten om niet langer zaken te doen in Europa.

Naast de uitvoerbaarheid en hoge kosten vinden kenners de boeteclausule disproportioneel. Zij vrezen bovendien dat de strengere privacyregels als gevolg van de toegenomen kosten het aantal banen zal afnemen.

Volgens Eurocommissaris Reding zijn lidstaten jaarlijks 2,3 miljard euro aan administratieve kosten kwijt zijn, omdat de privacyregels niet op elkaar aansluiten. Daarnaast vindt ze het "choquerend" dat jaarlijks de data van miljoenen klanten gestolen wordt en zij niet daarvan op de hoogte worden gesteld. Daarom is nieuwe wetgeving volgens haar absoluut noodzakelijk.