2min

Nu Facebook heeft besloten naar de beurs te gaan, wordt het ook serieuzer in de manier waarop het geld gaat verdienen. Het sociale netwerk heeft aangekondigd dat het nieuwe advertentieposities gaat creëren en nieuwe advertentie mogelijkheden gaat toevoegen aan de website en mobiele diensten.

Zo zullen vanaf vandaag alle advertenties die zijn ingekocht via ‘Premium on Facebook’ ook zichtbaar zijn in de mobiele nieuwsfeed. Gebruikers die via de mobiele website of een iOS of Android app de meest recente activiteit van hun vrienden bekijken, kunnen in hun feed dus ook advertenties gaan tegenkomen.

Vanaf april zal het ook mogelijk worden om op het uitlogscherm advertenties te plaatsen. Dit geldt echter alleen voor de normale website versie van Facebook. Voorheen werden er alleen advertenties getoond in de zijbalk en in de feed van de normale website versie.

Facebook komt ook met een aanbiedingdienst voor bedrijfspagina’s, genaamd Facebook Offers. Hier kunnen bedrijven via hun eigen pagina’s kortingen en promoties plaatsen. Via deze advertentiemogelijkheid kunnen bedrijven 50 procent van hun fans bereiken in tegenstelling tot de 16 procent die ze standaard gemiddeld bereiken.

Deze nieuwe advertentie mogelijkheden zijn niet heel schokkend of verrassend te noemen, maarh et laat wel zien dat Facebook het financiele succes steeds serieuzer neemt en iedereen toch zal moeten gaan wennen aan meer advertenties op Facebook. Facebook is overigens niet het enige sociale netwerk dat de advertentie mogelijkheden gaat uitbreiden. Gisteren schreven we al dat Twitter hetzelfde voornemen heeft.