1 min

Facebook is de afgelopen maanden in een ware overname-sfeer beland. Het bedrijf nam al meerdere kleine startups over en de grootste aankoop was die van de sociale fotosharing-dienst Instagram voor het bedrag van één miljard dollar. Facebook lijkt echter nog niet klaar te zijn, het bedrijf dat onlangs zijn beursgang maakte heeft zijn zinnen gezet op de webbrowser Opera, zo lijkt.

De geruchten zijn aangesterkt doordat Facebook één van de concurrerende webbrowsers, Google Chrome, heeft verwijderd uit de lijst met aangeraden browsers. Tot recentelijk raadde het sociale netwerk de browsers Internet Explorer, Mozilla Firefox en Google Chrome aan voor de beste ervaring met de website. Die laatste browser heeft dus het veld moeten ruimen.

De keuze van Facebook is opvallend, niet in de minste plaats omdat Google Chrome onlangs wereldwijd gezien de meest gebruikte browser werd. Geruchten over een overname van Opera doen al langer de ronde en deze wijziging zorgt er voor dat de geruchtenmolen weer sneller gaat draaien. Echter, naast een overname is het begin van een verregaande relatie tussen Facebook en Opera ook aan de orde.