2min

Facebook experimenteert met diverse technieken om jongeren onder de 13 jaar toegang te verlenen tot het sociale netwerk. Een van de methoden die Facebook test is het onder toezicht stellen van de account van deze doelgroep door deze te koppelen aan het Facebookprofiel van hun ouders.

Dat zeggen anonieme bronnen tegenover The Wall Street Journal. Momenteel mogen alleen jongeren die 13 of ouder zijn een profiel aanmaken op Facebook. Deze bepaling is wettelijk vastgelegd, maar blijkt in de praktijk zeer moeilijk te handhaven. Als jongeren onder de 13 jaar een profiel willen aanmaken, vullen ze simpelweg in dat ze bijvoorbeeld 16 jaar oud zijn. Facebook controleert niet of dat ook daadwerkelijk het geval is.

Consumer Reports stelt dat het afgelopen jaar 7,5 miljoen Amerikaanse kinderen jonger dan 13 jaar actief waren op het sociale netwerk. Meer dan 5 miljoen daarvan waren nog niet eens 10 jaar oud. Ouders staan het gebruik van Facebook in veel gevallen oogluikend toe. Uit onderzoek van Microsoft Research bleek dat ruim éénderde van de ouders (36 procent) weet dat hun zoon of dochter actief is op Facebook terwijl ze de leeftijdsgrens van 13 jaar nog niet hebben bereikt.

Om misbruik zoveel mogelijk te voorkomen, bedenkt Facebook allerlei methoden om wat flexibeler om te gaan met de leeftijdsgrens van 13 jaar. Een methode waar Facebook flink mee experimenteert is het koppelen van het Facebookprofiel van jongeren aan die van hun ouders. Zij mogen dan bepalen wie hun kinderen als Facebookvriend mogen toevoegen aan hun profiel en welke apps zij mogen gebruiken.

"Recente verslagen benadrukken hoe moeilijk het is om leeftijdsrestrictie toe te passen op internet, in het bijzonder als ouders willen dat hun kinderen geen toegang krijgen tot online content en diensten. We zijn voortdurend in gesprek met aandeelhouders, toezichthouders en andere beleidsmakers over hoe ouders hun kinderen het beste kunnen beschermen in een evoluerende internetomgeving", aldus Facebook in een reactie op de berichtgeving.

Afgelopen maand maakte Facebook kenbaar dat het ook jongeren onder de 13 jaar toegang wil gaan geven tot het sociale netwerk. Wellicht wil Zuckerberg hiermee een nieuwe potentiële inkomstenbron genereren. Jongeren tot 13 jaar zijn een interessante markt, omdat ze veel games spelen op mobiele platformen zoals smartphones en tablets. Partijen als Zynga, Apple en Google zijn momenteel de grootste spelers op deze markt. Waarschijnlijk dat Facebook een graantje mee wil pikken van deze goudmijn.