1 min

Tags in dit artikel

,

De minister voor Consumentenbescherming in Duitsland acht Facebook verantwoordelijk voor de rellen in Haren. Volgens de minister, Ilse Aigner, moet Facebook maatregelen nemen zodat gebruikers niet meer massaal uitnodigingen kunnen versturen naar grote massa’s mensen.

Met name de privacy-instellingen die Facebook als standaard hanteert stoten bij de minister tegen het zere been. Daarnaast zou het de Facebook-gebruiker te veel moeite kosten om een uitnodiging voor een feestje echt privé te houden. Zo moet je bij het aanmaken van een evenement kiezen uit drie opties: openbaar, vrienden of alleen genodigden. Als je kiest voor alleen genodigden, dan zul je daarna toch nog het vakje ‘Gasten kunnen vrienden uitnodigen’ moeten uitvinken om te voorkomen dat dit feestje ook echt alleen privé zichtbaar is.

Het meisje uit Haren dat de uitnodiging van haar feestje via Facebook verstuurde treft geen blaam, aldus Samir Bashara (fractievoorzitter Groenlinks in Hoorn). De uitnodiging werd door één van haar vrienden naar één van zijn vrienden gestuurd. Deze laatste lichtte vervolgens nog eens 500 vrienden in over het feestje. Op het moment dat de ouders van de jarige job doorkregen dat het helemaal uit de hand dreigde te lopen op Facebook, hebben ze de uitnodiging van het sociale netwerk verwijderd. Maar op dat moment was het al te laat en hadden andere partijen al aanvullende evenementen online gezet, waarvoor mensen zich konden aanmelden. De gevolgen die zich afgelopen vrijdag afspeelden zijn inmiddels bij iedereen bekend.