2min

Tags in dit artikel

, , ,

Steeds vaker volgen winkels hun klanten fysiek in de winkel. Dit doen ze door het WiFi-signaal van hun mobiele telefoon te volgen of met speciale camera’s.

Dit meldt The New York Times. Er wordt onder meer bijgehouden hoeveel klanten er binnenkomen, hoeveel al eerder in de winkel zijn geweest en hoe de klanten zich door de winkel bewegen.

Een van die winkels die zijn klanten bijhoudt is Nordstrom, een modezaak. Deze winkel houdt zijn klanten bij via signalen van hun smartphone en door middel van camera’s in de winkel. Er zijn echter veel meer winkels in de Verenigde Staten die deze methode toepassen.

Hoewel consumenten weinig problemen lijken te hebben met het gevolgd worden op het internet, geldt dat niet voor het volgen in fysieke winkels. Een klant schrijft op Facebook: "Dit gaat veel te ver". Daarnaast kwamen er enkele klachten binnen bij Nordstrom nadat zij haar klanten hiervan op de hoogte stelde.

"Het idee dat je gestalkt wordt in een winkel is, naar mijn mening, nogal eng, in tegenstelling tot cookies, waarbij ze niet echt weten wie ik ben", zo vertelt Robert Plant, een professor in computerinformatiesystemen aan de Universiteit van Miami. Hij merkt op dat consumenten bijna nooit toegang hebben tot de informatie die over hun verzameld wordt of wat eruit afgeleid wordt. "Het enge is niet de privacy-inbreuk, maar hoeveel informatie ze eruit kunnen afleiden", zo vertelt Bradley Voytek, een neurowetenschapper.

Desondanks beargumenteren de winkels en de fabrikanten van de technieken dat ze niet meer doen dan er nu al online gebeurt. "Waarom zouden fysieke winkels niet in staat moeten zijn om erachter te komen of iemand een product niet wil kopen vanwege de prijs of omdat deze alleen binnenkwam omdat het buiten koud was?", zo vertelt Guide Jouret van Cisco die de camera’s aan de winkels heeft geleverd die gebruikt worden voor het volgen.

Deze camera’s hebben scherpere lenzen en kunnen zien waar klanten naar kijken en wat hun humeur is. Ook kan onderscheid worden gemaakt tussen volwassenen en kinderen. Daarnaast worden WiFi-signalen en de unieke nummers van een smartphone gebruikt om klanten te kunnen onderscheiden en klanten die weer terugkomen te kunnen herkennen.

Deze informatie wordt niet alleen gebruikt om de winkel te verbeteren, door bijvoorbeeld de winkelindeling te herzien, maar ook om klanten via bijvoorbeeld een winkel-app persoonlijke aanbiedingen te doen. "Stel je bent een boze man van 30 jaar oud en het is vrijdagavond, dan kan [de app] je een fles whiskey aanbevelen", zo laat het bedrijf Synqera uit Rusland weten dat software verkoopt om dit mogelijk te maken.

Daarnaast is het ook denkbaar dat er aanbiedingen speciaal op individuele klanten worden afgestemd. Dit zou er ook voor zorgen dat de weerstand van consumenten tegen deze volgtechnieken mogelijk afnemen.