1 min

Tags in dit artikel

, ,

Waar het gebruik van de hashtags op Twitter de drijvende kracht achter het succes is, blijkt het gebruik van deze tekens op Facebook juist een averechts effect te veroorzaken.

Sinds juni van dit jaar maakt ook Facebook actief gebruik van klikbare hashtags. Hiermee haakte Facebook in op de populariteit van het gebruik van de hashtag, voornamelijk dankzij Twitter.

Toch blijkt uit recente cijfers van EdgeRank Checker, dat het gebruik van de hashtags op Facebook niet het gehoopte effect teweegbrengt. Na uitgebreide analyse van het gebruik met en zonder hashtags op Facebookpagina’s kwam naar voren dat het gebruik van hashtags weinig tot geen extra volgers of overige populariteit in de vorm van likes of shares oplevert. Sterker nog, het gebruik van hashtags zou juist zorgen voor een afname van de populariteit van een geplaatst bericht of gehele pagina op Facebook.

Een mogelijke oorzaak die hiervoor wordt genoemd is dat de hashtags op Facebook verkeerd worden toegepast. Dit verkeerd toepassen uit zich met name door inconsistentie van het plaatsen van hashtags door merknamen, voornamelijk bij promotiedoeleinden. Dit is een reden dat weinig gebruikers op de hashtags klikken.