1 min

Tags in dit artikel

, ,

Dat sommige organisaties erg ver gaan om zoveel mogelijk klanten aan zich te binden, lijkt vandaag weer bevestigd door het vermeende hacken in mailaccounts van gebruikers van LinkedIn door het bedrijf zelf. Hiermee zouden onvrijwillig promotiemails zijn gestuurd naar personen in de contactenlijst vanuit de mailaccount van meerdere gebruikers.

LinkedIn staat bekend als de professionele sociale netwerksite. Dat de werkwijze van LinkedIn misschien minder professioneel is dan men zou verwachten, blijkt uit aantijgingen van meerdere personen, die claimen het slachtoffer te zijn geworden van de sociale netwerksite.

Wanneer de gebruiker bij het bezoeken van LinkedIn ook is ingelogd op een mailaccount, zou LinkedIn ongevraagd de contactenlijst van deze openstaande mailaccount gebruiken, om vanuit de naam van de gebruiker promotiemails aan contacten in de lijst te sturen.

Meerdere Amerikaanse gebruikers van LinkedIn hebben een klacht ingediend tegen de wijze waarop de sociale netwerksite volgens hen op dubieuze wijze contactgegevens verkrijgt uit de ingelogde mailaccounts van gebruikers. De complete tekst van de aanklacht is hier te bekijken.

LinkedIn heeft als volgt op de aantijgingen gereageerd: "Bij ons staat de klant op de eerste plek, hierbij hoort ook de helderheid die we verschaffen omtrent de wijze waarop we de klantgegevens beschermen en gebruiken. We zijn van mening dat de juridische claims ongegrond zijn en we zullen hier krachtig tegenin gaan."