2min

Tags in dit artikel

, ,

Na het introduceren van de mogelijkheid tot het hergebruik van oude gebruikersnamen in de maildienst van Yahoo, bleek dat er door onder andere oude contacten soms nog berichten werden gestuurd naar deze gerecyclede gebruikersnamen. Om dit verschijnsel tegen te gaan, komt Yahoo met een speciale knop, waarmee de afzender van een bericht duidelijk wordt gemaakt dat het aan de gebruikersnaam gekoppelde mailadres inmiddels een nieuwe eigenaar heeft.

Deze week wordt de speciale knop beschikbaar gesteld voor nieuwe eigenaren van de zogenaamde gerecyclede gebruikersnamen. Hiermee is het mogelijk een bericht te retourneren naar de afzender, indien het niet voor de huidige eigenaar van het adres bedoeld is.

Het recyclen van gebruikersnamen werd vorige maand door Yahoo toegepast. Via een soort verlanglijst is het tegen een betaling van net geen twee dollar mogelijk gemaakt om een voorkeur van meerdere gebruikersnamen aan te geven. Wanneer één of meerdere van deze gebruikersnamen nog bezet is, krijgt de potentiële nieuwe gebruiker een notificatie wanneer deze gewenste gebruikersnaam mogelijk beschikbaar komt.

Uiteraard ontstond er de nodige kritiek op het beschikbaar stellen van gerecyclede gebruikersnamen, voornamelijk vanwege kwesties omtrent privacy. Hierop reageerde Yahoo door het niet direct beschikbaar stellen van dergelijke gerecyclede gebruikersnamen, maar deze gedurende minimaal een jaar inactief te houden.

Ondanks deze en enkele andere beschermende maatregelen, kregen enkele nieuwe eigenaars van gerecyclede gebruikersnamen toch onbedoeld berichten met daarin soms persoonlijke informatie van de vorige eigenaar.

Yahoo liet weten dat het aantal gemelde gevallen echter zeer laag is. Desalniettemin is besloten de speciale knop in te voeren. Hiermee kunnen berichten al worden teruggestuurd vanuit het postvak, nog voordat ze gelezen zijn. Yahoo heeft aangegeven dat ze de zogenaamde terugstuurfunctie in de gaten houden en indien nodig zullen verbeteren.

Momenteel is het dreigende tekort aan gebruikersnamen een bestaand probleem voor meerdere bedrijven, zoals Google en Twitter. Dit is de reden dat Google gebruikersnamen wil koppelen aan de echte naam van de gebruiker.