2min

Tags in dit artikel

, , ,

Een onderzoek van Nanigans, een van de grootste adverteerders op Facebook, heeft uitgewezen dat het aanzienlijk meer geld oplevert als adverteerders zich richten op iOS-gebruikers in plaats van mensen met een Android-gebruikers. Volgens Nanigans kost het gericht adverteren zelfs meer dan het oplevert als gericht wordt op Android-gebruikers.

Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van meer dan 200 miljard advertenties op Facebook, afkomstig van meer dan 100 adverteerders, gedurende de eerste negen maanden van 2014.

"Winkeliers krijgen significant meer terug vanuit iOS-gebruikers dan van mensen op Android," meldt het rapport. "Gedurende de eerste drie kwartalen van 2013 was de inkomsten per klik op iOS 610 procent hoger dan op Android. Het rendement lag bij iOS-gebruikers zelfs 1790 procent hoger dan op Android."

Volgens het onderzoek krijgen adverteerders 162 procent van de investeringen terug als ze zich richten op iOS, terwijl dat bij Android-gebruikers op slechts 90 procent ligt. Adverteerders verliezen dus geld als gericht wordt op Android.

In eerste instantie wilde Nanigans het rapport niet publiceren omdat het bang was voor controverse. Uiteindelijk is dit echter toch de data die het bedrijf waarneemt en daarom is alsnog gekozen om de gegevens wereldkundig te maken.

De angst voor controverse zal ook de reden zijn waarom Nanigans geen verklaringen geeft voor de grote verschillen. De reden lijkt echter voor de hand te liggen; het soort gebruiker en diens budget. Gezien de prijzen van iOS-apparaten ten opzichte van Android-producten, is het aannemelijk dat de iOS-gebruiker gemiddeld meer te spenderen heeft.

Opvallend genoeg is er maar een klein prijsverschil bij het gericht adverteren voor Android en iOS. Het kost respectievelijk 4,87 en 4,99 dollar om 1.000 impressies te kopen. Het adverteren per klik kost echter wel wat meer; 0,18 dollar voor Android en 0,40 dollar voor iOS.