1 min

Tags in dit artikel

, ,

Zoekgigant Google is begonnen met de uitrol van advertenties waarin de commentaren, foto’s en namen van gebruikers worden getoond aan anderen. Het doel hiervan is om de advertenties waardevoller te maken voor deze andere gebruikers, omdat jij het aangeprezen product in feite aanraadt.

Gebruikers die handelingen uitvoeren op verschillende Google-diensten zullen voortaan betrokken worden in advertenties van Google. De advertenties worden getoond op talloze websites en je contacten kunnen je dus op veel verschillende locaties tegenkomen. Google kondigde de gepersonaliseerde advertenties in oktober aan.


Het gebruik van gegevens van gebruikers voltrekt zich alleen bij gebruikers die minstens 18 jaar oud zijn. Een scenario dat zich voor kan doen is dat jij ergens bent gaan eten, daarvan een beoordeling op internet zet en dat deze beoordeling via een partnersite van Google weer aan een van je vrienden wordt getoond.

Dergelijke promotie bestaat overigens al langer; Facebook toont anderen ook welke pagina’s jij een Like hebt toegekend in de vorm van advertenties.

Het is bij Google wel mogelijk om te voorkomen dat je gegevens worden gebruikt door op deze pagina het vinkje te verwijderen, dat voor de volgende tekst staat: Google mag op basis van mijn activiteit mijn naam en profielfoto weergeven in aanbevelingen uit jouw kringen die in advertenties worden weergegeven. Je wordt er dan wel op gewezen dat het minder waarschijnlijk wordt dat je vrienden kunnen profiteren van je aanbevelingen.