2min

LinkedIn heeft de cijfers van het afgelopen kwartaal gepresenteerd, daaruit blijkt dat de omzet met bijna 50 procent is gestegen maar de nettowinst flink is afgenomen. Volgens de CEO van LinkedIn, Jeff Weiner, heeft dit te maken met de investeringen die het bedrijf doet om mensen meer met hun profiel te laten doen.

Het bedrijf noteerde het afgelopen kwartaal een omzet van 447,2 miljoen dollar (329 miljoen euro), een jaar eerder bedroeg de omzet slechts 303,6 miljoen dollar. De winst daalde echter naar 3,8 miljoen dollar, deze was vorig jaar nog bijna 8 miljoen dollar.

Als de kosten van LinkedIn nader worden bekeken is te zien dat deze met 60 procent zijn gestegen in een jaar tijd tot 436 miljoen dollar. Volgens de CEO heeft dit te maken met alle investeringen die het bedrijf doet om mensen meer te laten doen met hun profiel. Dat is ook terug te zien aan de inkomsten uit abonnementen, deze stegen met ongeveer 50 procent tot 88 miljoen dollar. LinkedIn biedt gebruikers met een betaald abonnement veel meer mogelijkheden dan gratis gebruikers.

In een vooruitblik gaf LinkedIn aan dat ze het eerste kwartaal verwachten uit te komen op een omzet van 455 tot 460 miljoen dollar. Analisten hadden echter gerekend om een omzet van 469 miljoen dollar over het eerste kwartaal. In de premarket staat LinkedIn dan ook op minus 8 procent, waarschijnlijk duikt de koers van het aandeel LinkedIn flink naar beneden als de beurzen in New York openen.

LinkedIn maakte tot slot bekend een overname te hebben gedaan van 120 miljoen dollar, het sociale netwerk neemt Bright over, een bedrijf gespecialiseerd in data-analyse.