1 min

Facebook wil overeenkomsten sluiten met telecomproviders om ervoor te zorgen dat het gebruik van Facebook niet langer van je databundel af gaat. Het zou Facebook in eerste instantie vooral te doen zijn om de opkomende markten. Facebook’s COO, Sheryl Sandberg, zou de CEO van Vodafone, Vittorio Colao hebben benaderd om dit te bewerkstelligen. Vodafone voelt er weinig voor zolang het er niets voor terug krijgt.

Vodafone zou hier best over na willen denken om klanten gratis gebruik te laten maken van Facebook, maar dan moet Facebook wel over de brug komen met iets dat het gratis weggeven van data compenseert, aldus de CEO. Een voorbeeld dat hij zelf noemt is een door Vodafone gesponsorde Facebook-app.

Facebook heeft inmiddels al in een aantal opkomende markten deals gesloten met providers, waar gratis toegang tot Facebook kan worden verkregen via de mobiele app of de mobiele website. Het gaat hierbij echter vaak om promotionele acties die enkele weken of maanden lopen. Voor de providers is het een manier om klanten te lokken, door ze gebruik te laten maken van mobiel internet en ze daarna over te halen een abonnement af te sluiten.

In de Verenigde Staten heeft Facebook op dit moment een deal met T-Mobile voor prepaid klanten die gebruik maken van een zogenaamde GoSmart-plan. Zij kunnen gratis gebruik maken van Facebook. In Nederland heeft Spotify een soortgelijke overeenkomst met Hi, alle Hi-klanten kunnen onbeperkt gebruik maken van Spotify zonder dat dit van hun databundel af gaat.