1 min

Het Verenigd Koninkrijk is niet te spreken over het psychologische onderzoek dat Facebook onder gebruikers heeft uitgevoerd en start een onderzoek. Het sociale netwerk manipuleerde hetgeen dat werd weergegeven om te kijken wat dat voor effect op de gebruikers had.

Volgens Financial Times is de Information Commissioner’s Office (ICO) momenteel aan het bekijken of Facebook wetten rondom dataprotectie heeft geschonden toen het dit onderzoek uitvoerde. Daarbij moet worden onderzocht hoeveel persoonlijke data is gebruikt voor het onderzoek en of gebruikers hun toestemming hebben gegeven. Dat laatst is volgens Facebook wel het geval, dergelijke experimenten mogen volgens de gebruiksvoorwaarden uitgevoerd worden.

Uit het onderzoek kwamen resultaten die Facebook niet zag aankomen. Van tevoren werd verondersteld dat mensen neerslachtig zouden worden van vrolijke berichten van anderen, omdat ze zich buitengesloten zouden voelen. De vrolijke gerichte bleken volgens de uitkomsten echter juist een aanzet om zelf ook iets vrolijks te plaatsen. Als gebruikers vooral negatieve berichten zagen, plaatsen ze zelf ook eerder iets negatiefs.