1 min

Uit onderzoek van Ipsos blijkt dat Nederlanders van mening zijn dat Google het meest invloedrijke merk was in 2014. De tweede plaats wordt vervolgens gedeeld door drie grote techgiganten namelijk Facebook, Microsoft en Samsung. Pas op de negende plaats staat Apple, het bedrijf uit Cupertino moet flink wat bedrijven voor zich dulden.

Aan het onderzoek van Ipsos namen 1100 Nederlanders deel, maar liefst 23 procent daarvan is van mening dat Google in 2014 het meest invloedrijke bedrijf was. Facebook, Microsoft en Samsung delen de tweede plaats met ieder 19 procent. Op plaats vijf tot en met acht staan vervolgens nog Albert Heijn, LIDLE, Bol.com en Marktplaats. Op de negende plaats vinden we Apple terug in dit rijtje.

Apple en Samsung zijn waarschijnlijk elkaars grootste concurrenten in dit lijstje, maar tegelijkertijd ook elkaars grote vrienden, want Apple is een van de grootste klanten van Samsung en dat legt het Zuid-Koreaanse bedrijf geen windeieren. Voor Apple is Samsung een onmisbare partner op onderdelen te leveren voor zijn producten.

Volgens het onderzoek zien Nederlanders Samsung als invloedrijker en betrouwbaarder merk dan Apple, maar wordt Apple gezien als meer Leading Edge, wat betekent dat de Nederlanders Apple meer vooruitstrevend en innovatief vinden.