1 min

Facebook wil de website van uitgevers overbodig gaan maken, het bedrijf is namelijk in gesprek met een groot aantal uitgevers in de Verenigde Staten om de content van deze uitgevers volledig op het sociale netwerk te plaatsen. Hierdoor hoeven Facebook-gebruikers het sociale netwerk niet te verlaten en kunnen ze de artikelen direct op Facebook lezen.

De nieuwe functie van Facebook heet "Instant Articles" en plaats volledige artikelen van uitgevers door op het sociale netwerk. Hierdoor kunnen Facebook-gebruikers alle artikelen direct op Facebook lezen zonder het sociale netwerk te verlaten en de website van de uitgever te bezoeken.

Facebook probeert de uitgevers warm te maken voor de nieuwe dienst door ze een extra verdienmodel te beloven. Uitgevers mogen zelf de advertenties verkopen op Facebook rond hun artikelen en deze inkomsten volledig zelf houden. Ze kunnen ook Facebook de advertenties laten verkopen en dan houdt Facebook 30 procent van de advertentieverkoop zelf en de overige 70 procent gaat naar de uitgevers.

Of de Amerikaanse uitgevers warm lopen voor het plan van Facebook is nog onduidelijk. Het risico is dat veel Facebook-gebruikers inderdaad op het sociale netwerk blijven hangen en het bezoek op de websites van de uitgevers flink gaat dalen. Dat zou tot gevolg hebben dat de uitgevers volledig afhankelijk worden van Facebook.