2min

Tags in dit artikel

De donderdag gelanceerde website Optanieuws.nl heeft massale belangstelling getrokken. De internetpagina werd binnen een dag ruim 739.000 keer aangeklikt. Consumenten kunnen op de website van de post- en telecomtoezichthouder Opta terecht voor de tarieven van zestien belbedrijven.

Sinds donderdag 1 augustus kunnen consumenten voor hun lokale telefoontjes ook terecht bij KPN’s concurrenten zoals Tele2 en One.Tel. Op de site krijgen zij informatie over de zogeheten Carrier PreSelectie. Dit is een dienst waarmee consumenten telefoongesprekken automatisch via een andere, veelal goedkopere, aanbieder kunnen laten lopen, terwijl ze hun KPN-abonnement houden.

Met lokaal bellen is in Nederland 60 procent van de gesprekskosten gemoeid. KPN heeft nog circa 95 procent van de vaste aansluitingen in handen. Sinds een aantal jaren moet KPN andere bedrijven naast zich dulden op de markt voor vaste telefonie. Om via de concurrentie te bellen, moet de consument echter nog altijd wel een KPN-abonnement hebben.

Op Optanieuws.nl staan de tarieven van onder meer Tele2, One.Tel, Versatel en UPC op een rijtje. KPN, dat niet blij is met de actie van de Opta, heeft geen gegevens verstrekt.

Dat er behoefte was aan deze informatie wist de Opta wel, aldus een woordvoerder vrijdag. "Maar zoveel hits zijn voor ons ook een verrassing." Naast Optanieuws.nl heeft de toezichthouder sinds 1998 een eigen site Opta.nl. "Daar krijgen we 15.000 tot 70.000 hits per dag, afhankelijk van of we iets nieuws te melden hebben", vertelt de zegsman. Via Opta.nl kan de bezoeker overigens ook bij de tarieveninformatie komen. En dat was donderdag met ruim 954.000 hits te merken.