1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Forrester beweert dat de mensen die mp3’s van internet downloaden niet de oorzaak zijn van de sterke verkoopdaling van muziek-cd’s.

Het onderzoeksbureau is van mening dat ‘de algehele economische malaise’ de werkelijker oorzaak is van de dalende verkoopscijfers. In de Verenigde Staten is de muziekverkoop in 2 jaar met maar liefst 15% gedaalt.

Volgens Forrester is het feit dat de grote platenmaatschappijen de schuld geven aan de mp3 downloaders onrechtvaardig. Naast de economie situatie zijn de opkomst van DVD en videogames ook belangrijke factoren.

"Wat consumenten willen is de keuze uit artiesten van alle platenlabels, en niet slechts twee of drie zoals op veel legale mp3-sites het geval is", vertelt Forrester-onderzoeker Josh Bernoff. "Bovendien willen ze er best voor betalen, maar dan alleen voor bepaalde nummers of een hele cd, maar geen vast bedrag per maand."

Forrester stelt de verwachting dat platenmaatschappijen nog zeker 2jaar geen goed alternatief zullen vinden voor de huidige "peer to peer" programma’s.

In 2005 zullen de betaalde downloadsites gaan groeien, denkt Forrester. Vooral de mogenlijkheid om muziek gelijk naar een moboel apparaat zoals een GSM te kunnen downloaden zal de muziekindustrie goed doen