2min

Tags in dit artikel

, ,

Microsoft implementeert een nieuw beleid omtrent haar Product Lifecycle Policy, dat klanten meer duidelijkheid en zekerheid verschaft over de ondersteuningduur van hard- en softwareproducten. Dit beleid voorziet in standaard richtlijnen voor de ondersteuning van alle productlijnen. Deze ondersteuning betreft vrijwel alle producten die momenteel verkrijgbaar zijn via retailers of licentieprogramma’s, evenals van toekomstige producten.

Microsoft heeft de nieuwe Product Lifecycle Policy ontwikkeld naar aanleiding van verzoeken van klanten voor duidelijke en consistente richtlijnen betreffende de duur van de productondersteuning. In de nieuwe richtlijnen worden de verschillende ondersteuningsfases niet langer bepaald door de frequentie waarmee nieuwe producten verschijnen, maar zijn ze voor een aantal jaren vastgelegd.

"Deze wijziging sluit aan op ons streven om een voorspelbare en betrouwbare partner te zijn. In deze economisch woelige tijden is het voor onze klanten belangrijk dat ze weten waar ze aan toe zijn en wat ze van ons mogen verwachten. Wij nemen onze verantwoordelijkheid, ook als het gaat om productondersteuning," zegt Michel van der Bel, general manager van Microsoft Nederland. "De aanschafprijs van software is slechts een klein onderdeel binnen de gehele levensduur van een product geworden. Zeker nu IT-omgevingen complexer worden en maatoplossingen het credo zijn, is het belangrijk dat klanten kunnen rekenen op continuïteit en ondersteuning."

"Om de invoering van nieuwe technologie effectief te kunnen plannen, de aankopen bij het management te kunnen rechtvaardigen en budgetten voor vervangingsaankopen te kunnen reserveren is een helder en goed voorspelbaar beleid op het gebied van productondersteuning essentieel," zegt Steve Kleyhans, vice president van META Group.

Voor zakelijke software en ontwikkeltools voorziet de nieuwe Product Lifecycle Policy in een supportperiode van minimaal vijf jaar, vanaf het moment dat het product verkrijgbaar is. Daarop volgend kunnen klanten een verlenging van deze periode met twee jaar aanschaffen. Omdat de regelgeving, marktomstandigheden en behoeften in productondersteuning per land en per bedrijfssector verschillen, biedt Microsoft voor de periode volgend op deze verlenging van twee jaar nog ondersteuningsmogelijkheden op maat aan. Voor meer informatie hierover kunnen klanten en partners contact op te nemen met hun accountteam of met hun Microsoft-contactpersoon.

Voor consumenten- en multimedia software en hardware geldt eveneens een ondersteuningsperiode van minimaal vijf jaar, vanaf het moment dat het product beschikbaar is. Op producten waarvan jaarlijks nieuwe versies verschijnen, zoals Microsoft Encarta Winkler Prins of Microsoft Picture It!, wordt drie jaar ondersteuning gegeven. Voor consumenten- en multimediaproducten is geen verlenging van de ondersteuningsperiode mogelijk.

Naast de standaard mogelijkheden voor productondersteuning, biedt Microsoft voor alle producten minimaal acht jaar lang online hulp. Klanten kunnen hiermee via Internet zelf antwoorden op hun vragen opzoeken. Een compleet overzicht van de ondersteuningsperiodes van specifieke producten is te vinden op http://www.microsoft.nl/support/lifecycle/.