1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Ongeveer 37 procent van de huishoudens met Internet heeft in de afgelopen 12 maanden een online aankoop of reservering gedaan. Ten opzichte van de voorgaande drie jaren stijgt de mate waarin online wordt besteld en/of gereserveerd door particulieren licht. In 2000 was het 32 procent; in 2001 ongeveer 30 procent. Dit blijkt uit een recente meting van de ICT Consumer Monitor? van het Bredase marktonderzoeksbureau Heliview Marketingservice. Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder ongeveer 1.500 huishoudens in Nederland.

Men bestelt met name vrijetijdsproducten (23 procent) en CD’s, boeken en computerspelletjes (17 procent). Financiële producten worden nauwelijks online besteld (1 procent). Er worden over het algemeen geen grote bedragen via het Internet uitgegeven. Gemiddeld wordt er 245 euro per jaar besteed, waarbij ruim een derde minder dan 45 euro uitgeeft op het Internet. Respondenten met een eigen bedrijf, huishoudens in de Randstad, met een HBO/WO of bovenmodaal inkomen besteden meer dan gemiddeld online.

De meest genoemde redenen voor het online bestellen en/of reserveren zijn: het gemak (46 procent noemt dat) en dat deze manier van aankopen tijd bespaart: ongeveer 20 procent geeft (ook) deze reden.