1 min

Tags in dit artikel

,

Zo’n 90 procent van de mensen die op het internet hun kerstaankopen doen, maakt gebruik van slechts vier zoekmachines. De rest telt niet mee. Wie op zoek is naar een leuke stropdas voor aan de kerstboom, surft direct naar Google, Yahoo, MSN of AOL, zo blijkt uit onderzoek van WebSideStory. Andere sites spelen hoegenaamd geen rol. De vier genoemde zoekdiensten zorgen voor bijna 93 procent van al het verkeer dat naar de grote webwinkels wordt geleid.

Google is uiteraard de grootste. Vanaf deze site komt ruim 27 procent van het bezoek aan de zesduizend online winkels die in het onderzoek zijn meegenomen. Vorig jaar was dat nog ruim 18 procent. Yahoo bezet de tweede plek met bijna 26 procent, gevolgd door MSN (24 procent) en AOL (16 procent). De cijfers van dit jaar blijken vooral voor Yahoo slecht uit te pakken. Vorig jaar was namelijk nog ruim 41 procent van de bezoekers afkomstig van deze site.

Volgens diverse onderzoeksbureau zal er dit jaar een recordomzet worden gedraaid door webwinkels. De eerste cijfers zijn zeer bemoedigend. Zo werd er op maandag in de Verenigde Staten al voor 380 miljoen dollar omgezet door webwinkels. Dat is 104 procent meer dan vorig jaar, aldus de onderzoekers van comScore eerder deze week.