2min

Tags in dit artikel

, , ,

Honderd uur virtueel sturen met een Subaru-sportwagen kan genoeg zijn om de gamer naar de showroom te krijgen. Feit is dat de populariteit van het Gran Turismo-racespelletje heeft geholpen bij de beslissing van Japanse autofabrikanten om hun snelle bolides alsnog op de Europese en Amerikaanse markt te zetten. Japanse sportwagens hebben een goede reputatie, maar veel werden er in het buitenland niet van verkocht. Dat is inmiddels aan het veranderen. De snelle Subaru Impreza komt twee jaar na z’n Japanse debuut ook op de Europese en Amerikaanse markt. Tot voor kort was de bolide alleen in een videogame te bewonderen. Voor twee andere Japanse sportkarren geldt hetzelfde: de Lancer Evolution en de Nissan Skyline GT-R.

"Er bestaat geen twijfel over dat Gran Turismo een belangrijke rol heeft gespeeld in onze beslissing om de Lancer Evolution in de Verenigde Staten uit te brengen", aldus pr-medewerker Takashi Kiuchi van Mitsubishi. "De auto zou in de VS niet zoveel aandacht hebben gehad zonder het spel."

Sony Entertainment heeft ongeveer 30 miljoen Gran Turismo-games verkocht, sinds in 1997 de eerste versie op de markt verscheen. Het spel is met name populair in de VS en in Europa. Het kost de speler ongeveer 100 uur om de game en de gekozen wagen goed te leren kennen. "Dat zijn niet slechts 100 uur sluikreclame", aldus Kazunori Yamauchi, producent van het spel. "Maar vooral een intense leerperiode." Niettemin is Yamauchi hartelijk bedankt door de fabrikant van de Subaru-automobielen.

De spelers van Gran Turismo zijn doorgaans tussen de 18 en 45 jaar, oud genoeg om de auto’s in het echt te kunnen besturen. Yamauchi: "Ik ken diverse mensen die eerst het spel hebben gespeeld, die later één of twee sportwagens hebben aangeschaft." Dat de verkapte reclame werkt, blijkt bovendien uit het feit dat autofabrikanten vragen wanneer hun producten nu eens worden opgenomen in het spel. Niettemin zegt de elektronicagigant nog nooit te hebben overwogen om advertentiegelden te gaan innen bij de autofabrikanten die wel in de game vertegenwoordigd zijn.