1 min

Tags in dit artikel

, , ,

De vloedgolf aan junkmail die de ontvanger geluk belooft op alle mogelijke gebieden blijkt uiteindelijk heel erg pijnlijk. Uit onderzoek blijkt dat de ongevraagde commerciële e-mail op jaarbasis een kostenpost is van maar liefst 8,9 miljard dollar voor bedrijven in de VS. Ook in Europa is de schade zeer groot, zo constateerde het Amerikaanse Ferris Research. De extra kosten voor de bedrijven hier bedragen 2,5 miljard dollar. Daar komt nog eens zo’n 500 miljoen dollar bij die de spam de internet service providers in de VS en in Europa kost.

Ervan uitgaande dat het per spambericht 4,4 seconde kost om een berichtje te deleten, is de hoeveelheid spam in de VS goed voor 4 miljard aan productiviteitsverlies. Zo’n 3,7 miljard wordt besteed aan extra bandbreedte en zwaardere servers om de hoeveelheid post te kunnen verwerken. De rest zit ‘m onder meer in kosten voor helpdesks. Marten Nelson, analist bij Ferris research, geeft toe dat de meeste spam weliswaar in één seconde kan worden gewist. Maar volgens hem zijn er altijd slachtoffers die per abuis op zo’n bericht klikken. Bovendien kost het veel tijd om gewone mailtjes naar boven te halen die ten onrechte door spamfilters zijn tegengehouden.

Volgens Nelson is spam in Europa door lagere kosten niet zo’n probleem als in de VS. Maar door de opkomst van spam via draadloze voorzieningen, zal spam ook hier een steeds grotere kostenpost worden.