1 min

Tags in dit artikel

,

De meerderheid van de West-Europese internetters is bereid te betalen voor digitale content. Dit blijkt uit onderzoek van Jupiter Research. De afkeer om te betalen voor online content variërend van muziek downloads tot nieuwsberichten is gedaald van 47 procent in 2001 tot 41 procent vorig jaar. Jupiter voorspelt dat West-Europeanen in 2007 2,5 miljard euro zullen besteden aan digitale content. Vorig jaar was dit nog maar 337 miljoen euro.

Het onderzoeksresultaat is goed nieuws voor internetbedrijven die hun inkomsten zien dalen als gevolg van tegenvallende advertentie-inkomsten. Consumenten lijken steeds vaker begrip te kunnen opbrengen voor het feit dat ze op een dag zullen moeten betalen voor online diensten.

Van de ondervraagden gaf 19 procent aan bereid te zijn te betalen voor het downloaden van muziek. Een jaar eerder was dit 16 procent. Dertien procent geeft aan te willen betalen voor het downloaden van video. In 2001 was nog maar drie procent hiertoe bereid. Volgens Jupiter is vooral de online gamemarkt een groeiende markt. De onderzoekers voorspellen dat fanatieke gamers gemiddeld 100 tot 150 euro per jaar zullen uitgeven aan het downloaden en spelen van games. Het onderzoek is afgenomen onder 10.000 internetters in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Zweden.