1 min

Tags in dit artikel

,

Voor het tweede achtereenvolgende jaar is de verkoop van pc’s in Japan vorig jaar gedaald. Op de grootste pc-markt van Azië gingen 11,5 miljoen machines over de toonbank, 10,4 procent minder dan in 2001. Zowel consumenten als bedrijven waren minder kooplustig, meldt marktonderzoeker Gartner Dataquest. Volgens de onderzoekers heeft de economische recessie in Japan bedrijven ertoe gebracht hun IT-bestedingen te beperken. De vervangingscyclus is nu al opgerekt tot meer dan vier jaar. Ook particulieren zijn minder geneigd hun pc op te waarderen of te vervangen.

NEC staat met een marktaandeel van 22,7 procent op de eerste plaats van de pc-ranglijst. In 2001 deelde het bedrijf de koppositie nog met Fujitsu. Dat laatste bedrijf heeft nu een marktaandeel van 21 procent. Op ruime afstand volgt Sony met 11,8 procent. Toshiba staat nu met 8 procent op de vierde plaats. Het Amerikaanse Dell maakte zijn debuut in de topvijf (7,4 procent). Dataquest zei in december te verwachten dat de Japanse pc-markt in 2003 met 3,2 procent zal groeien. Mogelijk volgt in maart een opwaartse bijstelling van deze prognose omdat de vraag vanuit het bedrijfsleven blijkt mee te vallen.