1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Burgers die geen antwoord krijgen op een e-mail aan een overheidsinstelling kunnen voortaan met hun klacht terecht bij een meldpunt. Bovendien heeft het platform burger@overheid een gedragslijn ingevoerd voor de afhandeling van e-mail door overheden. Onlangs bleek uit onderzoek dat bijna de helft van de Nederlandse overheden e-mail niet beantwoordt. Marjet van Zuijlen, voorzitter van het platform burger@overheid, riep gisteren alle overheidsinstellingen op om betere prestaties te leveren bij het beantwoorden van e-mail. "Het gaat hier om heel gewone fatsoensregels. Dat lijkt me niet teveel gevraagd", aldus Van Zuijlen.

De gepresenteerde gedragslijn draagt het motto ‘Altijd antwoord, tijdig antwoord’. In de gedragsregels staat dat elke overheidsinstelling per e-mail bereikbaar moet zijn en dat men altijd een ontvangstbevestiging moet sturen. Eenvoudige vragen moeten binnen twee werkdagen beantwoord worden. Het gaat dan om bekende feiten, zoals openingstijden, parkeerregels of vergunningprocedures. Moeilijke vragen kunnen meer tijd in beslag nemen. In ieder geval moet de afzender binnen 10 werkdagen te horen krijgen hoe lang de beantwoording gaat duren.

De gedragslijn is te vinden op de emailgedragslijn. Met vragen en klachten kunnen burgers terecht bij het meldpunt.